onsdag 7. januar 2015

Regnbuelue a la Ida Nysæter Rasch.

I helgen sto tvn på som bakgrunnsstøy da det gikk noen skirenn (les: Tour de Ski) som vi gløttet litt på.
Det som fanget min oppmerksomhet var luen som Nrks reporter Ida Nysæter Rasch hadde på seg.
SÅ FIIIIN!
Den falt umiddelbart i smak, og jeg søkte på Internett etter bilder og mønster, men fant bare dette bilde av Ida med luen.
Så jeg satte meg med ruteblokka og tegnet av mønsteret slik jeg så det.
Idas lue er ikke regnbuefarget, men det hadde jeg tenkt å ha.
Da jeg sjekket lageret fant jeg diverse passende garnfarger til pinner nr. 2,5 og 3.
Jeg brukte svart, mørk og lys lilla i Drops Baby Merino, lys blå, lys grønn, gul, oransje og rød i Sisu, den mellomblå garnresten er mest trolig akryl av ukjent type...
 
Jeg la opp 144 m på pinner nr. 2,5 og strikket 6 omganger glattstrikk.
På neste omgang laget jeg taggekanten: 2 rett sammen, 1 kast, gjenta ut omgangen.
På omgangen etter strikker jeg rettstrikk maskene vanlig og kastene som masker slik at det blir hull på forrige omgang.
Deretter stikket jeg 3 omganger rettstrikk før jeg startet på fargemønstrene.
Mønsteret kan jeg legge ut når jeg har fått tegnet det ned skikkelig, nå har jeg bare en blyantkladd :)
 
Her er min Regnbue/Ida-lue.
Jeg er svært fornøyd med resultatet, den ser bra ut og er veldig god å ha på!


1 kommentar:

  1. Hei ! Ja denne lua var knallfin og jeg har også lett etter den uten hell, helt til jeg dumpa "innom" deg :) Jeg er en nybegynner strikker så har lett etter mønster/oppskrift. Håper du vil dele
    den.
    Hilsen Brit

    SvarSlett