søndag 21. april 2013

Mønster på ribbestrikket pannebånd med blomsterpynt.

Jeg har laget flere ribbestrikket pannebånd med blomsterpynt som du bl.a. kan se her
Slik gjør du det:



RIBBESTRIKKET PANNEBÅND MED BLOMSTERPYNT.

Jeg bruker oftest merinoullgarn i luer til barn så jeg er sikker på at det ikke skal klø, og er glad i Drops Merino Extra Fine.
På pinner nr. 3,5 legger jeg opp 104 masker.
Strikk ribbestrikk 2 rett og 2 vrang i 25 omganger (eller flere hvis du vil ha et bredere bånd).
Fell av passelig stramt, dra i arb. for å kjenne om det er passelig elastisk.

Heklet kant øverst.
Noen ganger hekler jeg en kant med bare luftmasker og kjedemasker: *stikk heklenålen ned mellom 2 rettmasker, 1kjm., 3 lm., 1 kjm. mellom de neste 2 vrangmaskene. Gjenta fra * ut omgangen.

Andre ganger hekler jeg kanten som på bildet over: *stikk heklenålen ned mellom 2 rettmasker, 1 kjm., 3 lm., 1 kjm. i samme hull, 3 lm., hopp over 2 vrangmasker, 1 kjm. ned mellom 2 rettmasker, 3 lm., 1 kjm. i sammehull, 3 lm., 1 kjm. i samme hull, 3 lm. Gjenta fra * ut omgangen.

Blomster.
På bildet har jeg laget flere ulike blomster.

Minste blomster:
 surr tråden 2 ganger rundt pekefingeren og lag en løkke som du fester med en fastmaske.
*Hekle 5 luftmasker, 1 kjm. i ringen. Gjenta fra * ca. 4 ganger eller så mange kronblad som du vil ha. Avslutt med kjm. og fest den tråden som du avslutter med.
Jeg bruker å sy fast blomstene med tråden som jeg startet med.

Mellomstor blomster:
legg opp 4 luftmasker, lag ring med 1 kjm. i 1 lm.
*2 lm., 2 st., 2 lm., 1kjm. Gjenta fra * 3 ganger.
Syr ofte på perler, knapper ol. for å pynte litt ekstra... da bruker jeg tråden som du starter med eller kutter når du er ferdig til å sy fast perlene før jeg syr fast blomsten på pannebåndet.

Største blomster:
 legg opp 4 luftmasker, lag ring med 1 kjm. i første lm.
1. omg.: hekle 10 fastmasker i ringen.
2. omg.: ytterste kronbladene: *3 lm., 1 kjm., gjenta fra * så mange ganger som du vil ha kronblad. Jeg liker 5 og 6 kronblad.
3. omg.: 1 kjm. om 1. luftmaskebue, *2 lm., 4 staver, 2 lm. i samme lmb., gjenta fra * i alle lmb.
4. omg.: innerste kronbladene: 1 kjm. for å komme deg til fastmaskeomgangen.
*1 kjm. i samme hull som kjm. i 2.omg. 2 lm., 2 st. i fastmasken i 2. omg. under luftmaskebuen., 2 lm.. Gjenta fra * ut omgangen.
Nå er blomsten ferdig. Ofte syr jeg på perler, knapper ol. for å pynte ekstra...

Ellers kan du finne mange fine gratis mønster på blomster og pynt hvis du søker på Google.no

Har du spørsmål til mønsteret, send meg en e-post eller sms :)





2 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift! Det setter jeg stor pris på.

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for oppskriftsdeling. Nydelig panneband.Lekkert med heklet blomster på.
    Klemz

    SvarSlett