søndag 4. mai 2014

Barselgave til vennepar.


Da et vennepar av oss fikk sitt tredje barn, en gutt fikk de dette i barselgave.

Alt er strikket i Drops Baby Merino på pinner 2,5 og 3.

Den grønne luen er en djevellue (som jeg har skrevet om før), et smetteskjerf (som jeg også har skrevet om før) med en vri, i stedet for å lage smettehull i begge endene ble det bare på den ene siden. Det tror jeg egentlig kommer på det samme, og er mye enklere å strikke.

De blå og brune sokkene/tøflene har jeg skrevet om før, og de blå og brune vottene er eget mønster. De er ganske enkle å strikke når det er uten tommel. 

Oppskriften er slik:
Legg opp 46 m på pinner nr. 2,5 og strikk ribbestrikk 1 rett og 1 vrang i ca. 25 omganger. 
Skift til blått garn og pinner nr. 3 og strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang til du syns votten er lang nok. 
Felling: strikk 2 og 2 masker sammen hele omgangen. 
Strikk 2 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker sammen hele omgangen.
Fell av.

Den beige luen har jeg laget mønsteret til selv.

Oppskriften er slik:
Legg opp 76 masker på pinner nr. 3. 
Strikk 1 rett og 1 vrang eller 2 rett og 2 vrang i ca. 12 cm.
Felling: strikk 2 og 2 masker sammen hele omgangen = 38m.
Strikk 2 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker sammen hele omgangen = 19.
Strikk 2 omganger rett.
Strikk 2 og 2 masker sammen hele omgangen og fell av.

De beige spiralsokkene fins det mønster på på garnstudio.com.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar