søndag 4. mai 2014

OL-luer 2014.

Under vinter-ol i Sotji ble disse luene som de norske utøverene hadde på seg veldig populære. Jeg ble ikke så veldig imponert, særlig over fargene, men kunne tenke meg en i andre farger :-)
Og jeg har sett mange versjoner av denne luen rundt om på blogger, og mange er veldig fine.

Uansett endte det med at jeg heklet 4 stykker av de lyseblå og røde.




Her er samboer André sin uten og med norske flagg. Jeg syns det ble finest med flagg.




Eidunn ville også ha, og da ble den som ovenfor. På Kreativ as på Steinkjer fant jeg hjerte-norskeflagg og de ble kjempefine på luen.


Etterpå strikket jeg 2 luer med hjerte-norskeflagg på bestilling.

Garnet er Sandnes Lanett Babyull og heklenålen er nr. 5.

Den er heklet med dobbel tråd og halvstaver.

Her er oppskriften:
Hver omgang starter med 2 lm og avsluttes med kjm i 2. lm fra starten av omgangen.

Lag en "magisk ring" og hekle 6 hst i ringen.
2. omgang: hekle 2 hst i hver hst fra forrige omgang = 12 st.
3. omg.: *hekle 1 hst i første hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
4. omg.: *hekle 1 hst i de neste 2 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
5. omg.: *hekle 1 hst i neste 3 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
6. omg.: *hekle 1 hst i neste 4 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
7. omg.: *hekle 1 hst i neste 5 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
8. omg.: *hekle 1 hst i neste 6 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
9. omg.: *hekle 1 hst i neste 7 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
10. omg.: *hekle 1 hst i neste 8 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
11. omg.: *hekle 1 hst i neste 9 hst, hekle 2 hst i neste hst*, gjenta fra *-* ut omgangen.
12. omg.: hekle 1 hst i hver 1 hst hele omgangen.
Når du har heklet luen så lang du vil ha den ca. 28 cm skifter du til rødt garn og hekler 2 omganger hst.
Fest tråd.

Blir luen for vid kan du kutte ut ettpartre omganger med økning og fortsette med 12. omgang til den er så lang du vil.
Du finner mange forskjellige mønstre på denne luen på Internett, men jeg tok utgangspunkt fra oppskriften du finner her.

For å unngå at det blir en skjev kant/skille der du starter omgangen kan du se på siden til HobbyMegHer. Det gjorde jeg og jeg syns det ble mye bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar